Az alaptörténettel manapság tele van a sajtó, de azért fussuk át.
Marcel Lefebvre francia érsek az amúg sem reformpárti katolikus egyházban egy meglehetősen konzervatív vonalat képviselt, latin nyelvű miséket celebrált, támadta a II. Vatikáni zsinat határozatait a miserend megváltoztatásáról (például a nem latin nyelvű misék bevezetését), a vallásszabadságról vagy az ökumenizmusról. A pápai tiltás ellenére diakónusokat és papokat szentelt, ezért 1976-ban VI. Pál felfüggesztette. Négy püspök fölszentelése miatt 1988-ban kiközösítették a katolikus egyházból őt és a négy általa fölszentelt papot. Pár napja XVI. Benedek rehabilitálta ötüket, Lefebvre-t már csak posztumusz.
Katolikusok, egymás között. Nem is számítana, ha az egyik visszatérő püspök, Richard Williamson nem hangoztatná rendszeresen holokauszttagadó nézeteit. Azok a finomságok, hogy ha a kiközösítés "önmagától beállt", akkor csak az eredendő ok megszüntetésével lehet visszacsinálni, akkor viszont ezek négyen most püspökök-é avagy sem, maradjon a katolikus egyházjogászok játéka.
XVI. Benedek indítékai érthetőek. Egyre kevesebb a katolikus, még inkább csökken a papok száma. Ilyenkor egy sok papot magához vonzó közösség fontos. XVI. Benedek amúgy is erősen kozervatív, kritikus hangvételű a többi keresztény egyházzal (fogyatékos és nem igazi egyházak – írta róluk 2000-ben), jó kapcsolata van az Opus Dei-vel, amit csak a Da Vinci-kódban raktak ki a katolikus egyházból.
Richard Williamsonról sem nagyon van mit beszélni. Holokauszttagadó, nyilván nem valami filoszemita ember. Nem az antiszemitizmusa miatt zárták ki anno a katolikus egyházból, és ez nem volt akadály a visszafogadásnál sem.
Azért kérdések maradnak. Mennyire kell komolyan venni XVI. Benedek amúgy nagyon erős szavait (a Soá legyen figyelmeztetés a feledéssel és a tagadással szemben), amikor a cselekedete ellentmond annak? Megéri-e kockáztatni a zsidó és keresztény közösségek között az utóbbi évtizedben kialakult párbeszédet egy pap miatt?
A négy visszafogadott püspök egyike, a Lefebvre által alapított Szent X. Pius Katolikus Testvériség jelenlegi vezetője, Bernard Fellay azt mondta: A holokauszt bármilyen tagadását a legkeményebben meg kell torolni ... testvériségünk nem tagadja a holokausztot. Lefebvre maga sem valószínű, hogy egyetértene püspökével (az apja koncentrációs táborban halt meg, az angol wikipedia szerint a brit titkosszolgálat és a francia ellenállással való együttműködése miatt, a magyar wikipedia szerint azért, mert zsidókat és katonákat bújtatott). Nem gondolom, hogy XVI. Benedek antiszemita lenne. De azt sem, hogy az egykori Hitlerjugend-tagnak, a katolikus egyház vezetőjének nem kellene odafigyelnie a látszatra is. És azt semmiképp sem, hogy egy ilyen aktus mellett szó nélkül el lehetne menni. Én mindenesetre csatlakoztam a Wiesenthal Center akciójához. Javasolom mindenkinek, külön köszöntettel és tisztelettel a katolikus vallásúaknak.
Update: Christoph Schönborn bíboros szerint hibát követett el a Vatikán, a francia püspökök is elítélték Williamsont. Aki amúgy bocsánatot kért. Nem azért, amit mondott, és nem azoktól, akiket ezzel megbántott. A pápától és Darío Castrillón Hoyos bíborostól, hogy szükségtelen gyötrelmet és gondokat okozott nekik.
Update II.: A Múlt-kor idézi a német püspöki konferencia elnökét, Robert Zollitsch freiburgi érseket: a brit tradicionalista püspöknek vissza kell vonnia teljesen elfogadhatatlan kijelentéseit. Ugyanakkor megemlíti, hogy Williamson Testvériségének észak-olaszországi vezetője, a zsidó származású Floriano Abrahamowicz a következőket mondta: Azt tudom, hogy voltak gázkamrák, legalábbis fertőtlenítés céljából, azt azonban nem tudom megmondani, hogy megöltek-e bennük embereket vagy sem, mert nem mélyültem el az ügyben. 65 évvel ezelőtt nem lett volna kérdés, hogy el akar-e merülni az ügyben.