Friss topikok

Címkék

2010 (1) albérlet (1) alkotmánybíróság (2) állattartási rendelet (1) andy warhol (1) április 1 (1) april h. foley (1) arcimboldo (1) árpádsávos zászló (2) asdod (1) auschwitz (1) autó (1) bächer iván (1) bacsó péter (1) bajnai (1) balog zoltán (1) baloldali (1) barack obama (3) bayer zsolt (5) beer sheva (2) béjárt (1) bejart balett (1) belvárosblog (1) bencsik jános (1) berlitz (1) biblia (1) bicikli (5) bkv (1) bodies (1) bokros lajos (2) böngésző (1) bridget jones (1) budapest (1) chikán attila (1) címlap (1) city tv (2) civil rádió (1) compagnie 111 (1) csepregi andrás (1) cser palkovics (1) csókolom (2) cukor utca (1) danny boyle (1) darwin (1) dávid ibolya (1) deja vu (1) dél izrael (1) demokrácia (1) demokrácia most!! (1) demszky (1) dft (2) eb (2) égigérő paszuly (1) élettársi kapcsolat (1) élet menete (2) ep (2) erdély (2) erdon (1) eredmények (1) erőszakik (1) facebook (1) fehér fal (1) ferenczi györgy (1) fidesz (11) flódni (1) fodor gábor (2) francia (1) franz künstler (1) fűszeres (1) gáza (5) geghard (1) gettó milliomos (1) góbi rita (1) gödör (7) gordon (1) gránát (1) gulyás józsef (1) gusztos (1) gyarmati pál (1) gyurcsány ferenc (5) halmai gábor (1) hamasz (3) hanuka (2) hasznos miklós (1) hattori hanzo (1) havas henrik (1) hírszerző (1) hír tv (2) holland (1) hollán ernő (1) holokauszt (2) hont andrás (2) horn gábor (1) horthy miklós (2) hülye (1) hvg (1) internacionálé (1) in bruges (1) izrael (8) jegybank (1) jereván (1) jobbik (6) jogosítvány (1) judapest (3) kalitka (1) kamat (1) karády katalin (1) kelemen hunor (1) kéri lászló (1) kidma (2) kína (1) kitűző (1) klubrádió (1) koalíció (1) kóka jános (1) kolozsvár (1) költségvetés (2) komment (1) konrád györgy (1) konzervatív (1) kormány (3) kortárs tánc (4) kósa lajos (1) lasz györgy (1) la la la human steps (1) libanoni keringő (1) liberális (1) lipótváros (1) magyar gárda (1) magyar hírlap (2) magyar nemzet (4) makarenkó (1) manó (2) march of the living (1) március 15 (1) markó utca 7 (1) marom (1) második ecloga (1) mdf (1) melegkonyha (1) meleg méltóság menet (9) mindennapi manna (2) miskolc (2) mno (2) mnsz (1) moderálás (1) mokka (1) molnár 35 (1) morvai krisztina (1) mozi (2) mszp (5) mta (1) mti (1) munk veronika (1) navracsics (1) navracsics tibor (2) ndt (1) nederlands dans theater (1) népszava (1) népszavazás (6) november 20 (1) nyilas (1) off (1) offline (1) október 6. (2) olasz (1) olimpia (1) on (1) önkormányzat (1) online (1) orbán (2) orbán viktor (13) oroszok (1) országos (1) pálinkás józsef (1) parkolás (1) parlament (2) pasztortibor.hu (1) pásztor albert (1) pécs (1) peking (1) pészah (1) pocakos (1) pokorni (1) populista (1) populizmus (1) pride (1) progresszív platform (1) radnóti miklós (1) rasszizmus (1) reakció (3) reiner péter (1) richard dawkins (1) rogán (8) román (1) román andrás (1) ságvári endre (1) sajtótájékoztató (1) salamon (1) sátoros ünnep (2) sderot (1) shanti ska tones (1) shoot4life (1) siklós mária (1) sólyom lászló (6) sonny chiba (1) sportgéza (1) star wars (1) steiner (1) stop (1) stumpf istván (1) szabotőr (1) szabó györgy (1) szavazólap (1) szdsz (3) széder (1) széles gábor (1) szellem (1) szélsőjobb (1) szentmihályi szabó péter (1) szerencsejáték rt. (1) szíjjártó (3) szili katalin (1) szleng (1) szóvicc (2) sztrájk (1) tánc (4) tarantino (1) tarka magyar (2) tarlós (2) távoltartás (1) testületi ülés (11) tibet (1) tomcat (1) tomi lapid (1) torockó (1) tóth gábor (1) trafó (2) traian basescu (2) tükör (1) tüntetés (2) tusnádfürdő (2) twitter (3) új év (1) ultima vez (1) ünneplés (1) v. kerület (1) választási parti (2) vallás (1) válság (3) varga béla (1) veres jános (1) verók istván (1) vida gábor (1) vihar (1) világ igaza (1) vitányi (1) vörösmarty tér (1) wiesenthal center (1) wim vandekeybus (1) xvi benedek (3) yael (3) yes we can (1) youtube (1) Címkefelhő

Statsector

Parkolás

2008.11.25. 12:12 Pásztor Tibor

A novemberi testületi ülés egyik legizgalmasabb, a kerületben élő autósokat leginkább érdeklő téma a parkolási rendelet módosítása – lehetett volna. Gittrágás lett belőle.

Az eredeti előterjesztés megtalálható itt (körülbelül 2 és fél mega).

Az egyetlen valóban rendszerszintű változtatás, a zónásítás kikerült az anyagból, bár Rogán a testületin is elmondta, hogy ő amúgy támogatja, az SZDSZ pedig bátorította ebben. Maradt három ponton változtatási javaslat olyan kérdésekben, amik fővárosi hatáskörben vannak, és egy ponton a helyi szabályozásban (amit amúgy háromnak álcáz).

Íme a javaslatok az előterjesztésben szereplő sorrendben:

1) Terjesszük ki a díjfizetést a jelenlegi 18 óráról 20 órára. Vannak érvek ellene is, mellette is. Egyszer már fölmerült az előző ciklusban, de akkor sok kerületi polgár arra panaszkodott, hogy a családtagjaik kevésbé fogják látogatni őket így. Most sem tudjuk a kiterjesztés pontos hatását, majd meglátjuk – ha egyáltalán a főváros elfogadja a javaslatot.

2) Javasoljuk, hogy a díjfizetés terjesszük ki a motorkerékpárokra is. Ez persze nem igazi kiterjesztés, hiszen elvileg most is fizetni kellene motorral, gyakorlatilag viszont a kutya nem ellenőrzi, nincs motorra ragasztható parkolási matrica, nincs megoldva a parkolójegy elhelyezése, és az sem világos, hogy mennyit kell(ene) a motoroknak fizetniük. Ráadásul a saját rendeletünk sem értelmezhető motoros szemmel, mert rendesen keveredik a személygépkocsi és a gépjármű fogalma benne.

3) Javasoljuk a lakossági matricák érvényességének kiterjesztését a fővárosi területekre. A javaslat jó, a megvalósulás esélye konvergál a zéróhoz. Persze egyeztetni lehetett volna a fővárossal, anélül ez csak vágyálom marad.

A rendelet „tényleges” változásai:

1) Ezt szó szerint idézem: a jelen előterjesztésben egy új, átláthatóbb, a fővárosi szabályozási struktúrát követő helyi rendelet megalkotására teszek javaslatot. Ez magyarul annyit tesz, hogy megváltozik a rendelet sorszáma, a tartalma marad.

2) Készüljön javaslat a zónásítás kidolgozására. Ami persze nem a rendelet változása, csak egy kis munka a hivatalnak. A zónásítás bevezetésével a kerületi autósok ingyenes várakozásra csak a lakhelyük zónájában lennének jogosultak, a másik három zónában ugyanúgy fizetniük kellene, mint a kerületen kívülieknek.

Sok értelme nincs, mert a felmérések szerint a kerületben nappal nagyjából kétezer V. kerületi autó parkol. A zónásítással ebből a kétezerből az a néhány, aki valamiért nem a lakcíme közelében parkol, vissza kellene guruljon a saját zónájába. Ettől kerületi szinten parkoló ugyan nem szabadulna föl, viszont jó kis bosszúságot okozhatnánk a kerületi lakók egy részének. Az egy esetleg várható előnyt senki meg nem említette, miszerint ha valaki mondjuk az északi részben dolgozik, hiába szerez egy cimborát délen, akihez bejelentheti az autóját, az ottani matricával nincs kisegítve. Bonyolult ellenőrzés, minimális eredmény, sok bosszúság – szerencsére kikerült az anyagból, bár szóban Rogán is és Puskás András is (a tévévitában) ezt nevezte a jövő útjának.

3) A lakásonkénti kiadható ingyenes engedélyek száma négyről kettőre csökken. Történelmi kitekintés: ez a szám évekig három volt (kettő automatikusan adható volt, a harmadik mellé kellett indoklás, például több generáció együttélése egy háztartásban, de lényegében ez is automatikus volt), Steiner idején javasoltuk az egyszerűség kedvéért a hármat megkötés nélkül, Puskás András javasolta, hogy inkább legyen négy.

A jelenlegi adatok szerint négy azaz 4 lakásnál vették igénybe a teljes kontingenst, és 130 lakásnál van három engedély. Ez a korlátozás így 138 helyet szabadít föl (pontosabban tesz fizetőssé). Attól tartok, ez nem oldja még meg a kerületi parkolási problémákat.

Ennyi. Olyan javaslat, ami érdemben enyhítené a parkolási helyzetet, nem merült föl. Pedig formállogikailag is elég világos, hogy a parkoló autók száma akkor lesz alacsonyabb, ha a kerületbe kevesebben jönnek autóval. A Főutca program az áthaladók számát csökkenti majd egyszer, talán, a parkolásra az nem lesz hatással, csak annyiban, hogy csökkenti (amúgy helyesen) a felszíni parkolóhelyek számát.

Európa nagyvárosaiban kétféleképpen kezelik ezt. Vagy behajtási díjjal, vagy környezetvédelmi osztályok szerinti korlátozással. A kettő ráadásul nem zárja ki egymást, a helyzetet pedig bármelyik javítaná.

És persze biciklizzen, aki teheti, létesítsen használható kerékpártárolót, aki teheti, járjon BKV-val, aki teheti, ha pedig mégis autóba kell ülni, akkor ésszel és empátiával tegyük.

5 komment

Címkék: parkolás

A bejegyzés trackback címe:

https://pasztortibor.blog.hu/api/trackback/id/tr42786853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kaa 2008.11.25. 13:25:56

Mint helyi polgár, szeretném hozzátenni a véleményemet, remélem más képviselő urak és hölgyek is olvassák ezt:

1. A zónásítás felesleges bonyolítás, és semmi haszna szerintem nincsen. Tipikus "nehogymá' jólérezzék magukat" jellegű javaslat.

2. A fizető időszak kiterjesztése szerintem jó ötlet. Szerintem a szabályoknak elsősorban a helyi polgároknak kellene kedveznie, és nekem igen rossz, hogy sokszor este 7 - 8 körül is itt kell köröznöm egy helyért. Ha meg valakit az 500 Ft parkolási díj miatt nem fog meglátogatni az ismerőse, akkor gondokodjon el a barátság mélységén...

3. Hogy egy lakásban hány kocsi lehet, hát nem tudom. Szerintem a 3 és négy kocsis háztartások többsége kamu, valszeg csak a parkolójegyért jelentkeztek be. VISZONT, azt a párat ha van egyáltalán ilyen, akik TÉNYLEG itt laknak, és ennyiüknek van kocsija, azokat nem kéne megszívatni csak úgy. Főleg azért, mert a kerület egy részén még fizetős alternatíva sincsen a lakás közelében, például itt a déli végeken.

Öcsisajt 2008.11.25. 14:51:32

Én azt hittem elsőre, a zónásítás azt jelenti, hogy a forgalmasabb területeken drágábban, a félreesőbb helyeken olcsóbban lehet majd parkolni.

tbarak 2008.11.25. 14:58:53

Alapvetően egyetértek ti: Belvárosba tömegközlekedve vagy biciklivel, de
1. nincs elég bicikliút a biztonságos közlekedéshez
2. nincs elég P+R parkoló, ahol le lehetne rakni az autót (ezt fővárosnak kéne rendeznie rendszerszinten a külső kerületekben)
3. a Kossuth Lajos utcát föld alatt kéne vinni, helyette park kéne
4. kéne még egy Dunahíd, ami a belvárost tehermentesítené (lánchid csak bkv)
5. bővíteni kéne a sétálóutcák területét és több fa kéne
6. ki kéne szélesíteni a budai rakpartot
7. ami a legfontosabb ciklusokon és pártokon át ivelő programok kellenének, felelős politikusokkal
G

Kaa 2008.11.25. 17:32:30

Szerintem a következő elvek mentén kellene a parkolási helyzetet rendezni:

Parkolás ügyben csodát nem lehet csinálni. Ha túl sok a kocsi, és kevés a hely, elvileg két lehetőség van:

1. Növeljük a parkolóhelyek számát.

2. Csökkentjük a kocsik számát.

Az 1. pont megy is valamennyire, mélygarázsok építésével, csak túl lassan. Úgyhogy mindenképpen szükség van a 2. pont bevetésére is.

Nyilvánvalóan a kocsik számának csökkentése csak arra irányulhat, hogy aki nem lakik itt, az ne is parkoljon itt.

Aki ugyanis itt lakik, az nem tud máshol parkolni, tehát minden intézkedés, ami őket érinti, nem a probléma megoldására irányul, hanem szimpla szívatás.

Úgyhogy alapelvnek kellene lennie, hogy a helyi lakosokat semmilyen módon nem korlátozzuk.

Ami a nem helyi lakosokat illeti, két módszer van:

1. Tiltás

2. Díjemelés.

Én mást nem tudok.

A tiltás nem, vagy csak egyes városrészekre vonatkozóan járható út.

Úgyhogy a végkövetkeztetés le is vonható:

Sok mélygarázst építünk gyorsan, de addig is hatásos mértékben megdrágítjuk a parkolást a nem helyi lakosok számára.

Ez sajnálatos a nem helyi lakosokra nézve, de nem látok más megoldást a helyzet javítására.

Hibádzik valahol ez a logika?

Shalamoon 2008.11.26. 12:30:25

Lehet, hogy kicsit offolás, de el kell mondanom, az nem elég, hogy a parkolásért fizetni kell és azt intenzíven ellenőrzik, de ezen túlmenően az autós felállhat a járdára, elállhatja a sarkon a gyalogátkelést, teherautó eltakarhatja a közlekedési táblát, senkit nem zavar. Biztos fontos a parkolási díj, de az emberek biztonságát védő KRESZ előírások betartása sokkalta fontosabb.
süti beállítások módosítása